Det mindre bannlysende Pentagramritualet

Pentagram_and_human_body_(Agrippa)

Vestlig ritualmagi blir gjerne benyttet som en samlebetegnelse for en praksis som ble popularisert i det 19. og 20. århundret av personer som Eliphas Levi og grupperinger som “the Hermetic Order of the Golden Dawn”, men bærer med seg omfortolkninger av tradisjoner fra renessansen og senantikken. Tradisjonen har tatt til seg impulser fra hermetisisme, alkymi, kabbala og østlig mystisisme. Disse forenes i ulike trossystemer som praktiske teknikker som har til hensikt å oppnå midlene til å kunne fullføre det Store Verket – sjelens foredling. Opprinnelig skrevet for bloggen Innover, mot pyramiden i 2010. Omarbeidet og fornyet for Kulturverk.

Av Adrian Johansen Rinde. KULTURVERK vil fremover plukke opp fragmenter av ulike esoteriske tradisjoner og tenkning som vi nå og da vil publisere for de som søker inspirasjon i det metafysiske, uten at vi skjeler til noen enkelt tradisjon eller retning.

Målet med denne notisen er både å loggføre hva jeg selv driver med, men også gjøre temaer og teknikker jeg selv syns er interessante tilgjengelig for andre med tilsvarende smak og interesser. Det første vi skal gå gjennom er en helt grunnleggende teknikk som kalles det mindre pentagramritualet, som kan fremføres både bannlysende og som en invokasjon [påkallelse, bønn]. Grunnlaget for ritualet, og en del av formuleringene, er gjengitt fra instruksjonene i Liber O vel Manus Sagittæ sub figura VI. Anmerkninger rundt Det mindre Pentagramritualet fra Liber ABA, samt Liber 777.

De fleste magiske ritualer fungerer som en kombinasjon av flere teknikker som inneholder visualiseringer, pusteteknikker og andre verktøy som benyttes for å oppnå konkrete bevissthetsendringer så lenge man legger litt trening og dedikasjon bak. Jeg vil gå gjennom et par av de vi bruker i det mindre pentagramritualet før vi tar for oss oppskriften på selve ritusen.

 

Antagelse av Gudeformer
Gjør deg først kjent med Guddommen du ønsker å utføre en antagelse av. Memoriser utseende, korrespondanser samt hvilken idé eller hvilket konsept denne entiteten representerer. Neste skritt blir å sette seg i eller stå i den posisjonen som forbindes med guddommen: visualiser at man har på seg det karakteristiske utseendet som forbindes med guddommen som et skall eller en rustning rundt kroppen.

Dette er en teknikk som krever litt øving, da følelsen av å legemliggjøre denne visualiserte kroppen samt det entiteten måtte symbolisere kan være svak i starten. Men dette kommer seg fort med litt øving. Gudeformene jeg kommer flittigst til å benytte meg av hører til den egyptiske mytologien, men det finnes utallige tradisjoner som benytter seg av andre entiteter og symbolske skikkelser. De hentet fra myter, religiøse systemer og ren fiksjon. Mer kreative eksempeler her er skikkelser fra H.P. Lovecrafts Cthulhu-mythos og kaosmagikere som benytter seg av de fire Power Rangers.

Magic book

Vibrering av Gudenavn
Begynn vibreringen stående med å puste dypt inn gjennom nesen. Plasser hendene ved hver sin side av hodet og visualiser bokstavene i det utvalgte gudenavnet. I systemet jeg benytter meg av bruker vi det hebraiske alfabetet i de fleste sammenhenger, og tilegner hver av bokstavene spesielle kvaliteter. Oftest knyttet opp mot elementene.

I det du puster inn, forestill deg at navnet til den ønskede guden eller skikkelsen trenger seg inn med pusten. La navnet synke sakte ned fra lungene til hjertet, solar plexus, navlen, forplantningsorganene og helt ned til føttene. Når det virker som om det berører føttene, rykk raskt frem den venstre foten ca. 30 cm, kast kroppen fremover og la hendene skyte fremover fra sin plassering ved siden av øynene, slik at du nå står i Inntrengerens Tegn.

Samtidig visualiserer du at navnet strømmer opp og gjennom kroppen, mens du puster det ut gjennom neseborene med luften,som til nå har blitt holdt tilbake i lungene. Dette må utføres med all den kraft du har. Trekk deretter tilbake den venstre foten og plasser høyre pekefinger på leppene, slik at du nå står i Taushetens Tegn.

 

Bannlysning
Hva er intensjonen bak et bannlysingsrituale? Den ønskede effekten bak et hvilket som helst bannlysningsrituale er å skyve ting bort fra personen som utfører det. Enten dette er hindringer, venner, familie, skumle astralskapninger eller ren støy. Operatøren burde derfor øyeblikkelig fylle tomrommet som skapes med et invokasjonsrituale.

Bannlysninger utføres ofte i starten av større magiske operasjoner for å skape et tomrom studenten kan arbeide i. Det mindre bannlysende pentagramritualet, også kjent som LBRP, er muligens det som brukes mest av moderne ritualmagikere. Det ble popularisert gjennom Golden Dawn-systemet.

I tillegg til dette er LBRP konstruert for å etablere fire pentagrammer astralt. En i hver himmelretning, samt et heksagram over og under studenten. Hensikten bak dette er å “forsegle” magikeren. Noe som både kan brukes for å blusse opp den subtile kroppen vi benytter oss av i riter og projeksjon, samt skape et arbeidsområde til mer omfattende operasjoner.

 

Det Kabbalistiske Kors
Dette er en sært kort operasjon som fungerer som innledning og avslutning for dette ritualet. Man utfører det Kabbalistiske Kors ved å:

1) Berøre pannen og si ATEH. (Du er)
2) Berørebrystet og si MALKUTH. (Kongeriket)
3) Berør høyre skulder og si VE-GEBURAH. (Og styrken.)
4) Berør venstre skulder og si VE-GEDULAH. (Og saligheten.)
5) Samle hendene ved brystet og si LE-OLAHM, AMEN. (I all evighet, amen.)

En vanlig visualiseringsøvelse som knyttes til dette er å se for seg at et sterkt, hvitt lys dannes når man berører pannen, skuldrene og brystet. Trekk så hvite, lysende linjer mellom punktene slik at de til slutt former et kors. Man kan gjerne trekke ut artikuleringen av vokalene en del, og prøve å bruke et helt utpust på å si hvert ord.

occult library

Operasjonen

Start med å utføre innledningen til ritualet i form av Kabbalahs Kors. Vend deretter ansiktet mot øst, soloppgangens himmelretning, og tegn et pentagram i luften foran deg med det passende magiske redskapet, en stav i dette tilfellet.

Om studenten ikke har en konsekrert stav tilgjengelig kan man benytte høyre hånd ved å knytte neven og plassere tommelen mellom pekefinger og langfinger. Pentagrammet vi skal benytte oss av er det bannlysende pentagrammet for jord, som lages ved å begynne nederst i venstre hjørne, og så fortsette i retningen som tegningen anviser. Vibrer ordet יהוה på tidligere anvist måte (uttales YE-HO-WAU).

Det hebraiske skriftspråket leses fra høyre til venstre, så vi begynner med bokstaven Yod, som nå skal visualiseres som rød og brennende. Deretter følger Heh, som er blå og symboliserer vann, etterfulgt av en hvit Vau for luft, og til slutt en grønn Heh sophit for jord. Avslutt med taushetens tegn.

Snu deg mot sør, der solen er sterkest, uten å forflytte deg fra punktet du har stått på til nå, tegn et nytt bannlysende jordpentagram, og vibrer ordet אדני (uttales ADÒNAÌ). Ordet består av bokstavene Aleph, Daleth, Nun og Yod, og betyr “Herren” eller “Ordet”. Adonai benyttes ofte som en substitutt for ordet Jehova for de som mener de ikke har rett til å uttale hans navn. Avslutt med taushetens tegn.

Snu deg mot vest, der solen går ned, uten å forflytte deg fra punktet du har stått på til nå, tegn et nytt bannlysende jordpentagram, og vibrer ordet אהיה (uttales EHEIEH). Ordet består av bokstavene Aleph, Heh, Yod, og Heh sophit, og betyr “Jeg er”, som benyttes som et guddommelig navn assosiert med sefiraen KETER. Avslutt med taushetens tegn.

Snu deg mot nord, skumringens himmelretning, uten å forflytte deg fra punktet du har stått på til nå, tegn et nytt bannlysende jordpentagram, og vibrer ordet אגלא (uttales AGLÀ). Ordet består av bokstavene Aleph, Gimel, Lamed og Aleph sophit, og er en forkortelse for “Atah Gebur Le-Olam Adonai”, som kan oversettes med “Du er stor for all evighet, Herre.” Avslutt med taushetens tegn.

Strekk armene ut i et kors, høyre over venstre, og si: Foran meg, Rafael (Resh, Pe, Aleph, Lamed). Bak meg, Gabriel (Gimel, Bet, Resh, Yod, Aleph, Lamed). Ved min høyre side, Mikael (Mem, Yod, Kaph, Aleph, Lamed). Ved min venstre side, Auriel (Aleph, Vau, Resh, Yod, Aleph, Lamed).

Disse erkeenglene skal visualiseres, og har egenskaper som er bestemt av de hebraiske bokstavene de er bygget opp av. Man begynner med den første bokstaven, som representerer hodet, og leter opp en passende korrespondanse i f.eks Liber 777, og på den måten arbeider man seg nedover kroppen.

Forslagene som jeg skriver her kan man fritt benytte seg av, men å forme sine egne elementengler vil gjøre det hele mer personlig. Fellesnevneren er at de alle har navn som slutter på Aleph og Lamed, noe som ofte representeres ved at de alle holder et sverd og en vektskål. I fremtiden vil jeg publisere bilder av disse fire som skal fungere som hjelp til visualiseringene.

bad_teinach

Mine egne notater til visualiseringene
Rafael – Omsvøpt av en glorie av solar glans og ikledd brystplate og oransje robe, lik sine brødre holder Rafael sverd og vektskål.

Gabriel – Sølvhvitt månelys danner glorien, to fugler; en lilla og en gul sitter på den ene skulderen, en gyllen løvepels er knyttet rundt livet, og han har på en sølvblå robe, blomsterkranser rundt anklene, holder sverd og vektskål.

Mikael – En blå, vannbærende sky som glorie, gyldne, skinnende juveler på brystet, mørkeblå robe, blålilla sandaler dekorert med ørnefjær, holder sverd og vektskål.

Auriel – Glorien er en svastika-formet virvelvind med sentrum i hans hode, den muskuløse overkroppen er bar, og han er ikledd en svakt himmelblå robe, iblandet et såvidt synlig gulskjær, som solstråler som møter morgenhimmelen. Om livet har han et forgylt belte, hvor spennen er formet som et gyllent, behornet løvehode. Anklene er dekorert med kranser av markblomster.

For omkring meg brenner Pentagrammet,
og i Søylen står den sekskantede Stjernen.

Teorien er at du skal visualisere de fire pentagrammene som man nå har brukt til å “forsegle” seg, og med øving vil disse naturlig anta en svak, gjennomsiktig blåaktig farge, og det vil danne seg to heksagrammer som “lokk”. Avslutt ritualet med å gjenta det Kabbalistiske Korset.

 

Relatert

Dedikasjon og ekstase

Dagdrømmens poesi

  • “Chris, ritual is the right word. Ross Nichols, one of the most influential Druid writers of the 20th century, used to say that ritual was poetry in the world of acts. I don’t recommend waiting for history to provide you with something of the kind; create one yourself, or if you like, look into traditions that offer them, and consider using that as a tool to break out of abstraction run amok and get back to concrete experience.” – JMG

    http://thearchdruidreport.blogspot.no/2014/11/dark-age-america-suicide-of-science.html